PANKmART

Pankucsi Márta Weboldala

  
  
geanta piele naturala intoarsa

Látogatók

056137
Ma
Tegnap
Ezen a héten
Ebben a hónapban
Összesen
39
104
312
143
56137

Az Ön IP címe: 3.215.182.81
2020-04-02 06:48

 

Március 15.

Forradalom, szabadságharc. Szabadság, függetlenség. A jobbágyság eltörlése. A kiváltságok megszüntetése. A feudalizmus felszámolása. Polgári rend. Kiválás a birodalmi szorításból. Nemzeti önrendelkezés. 1848.

Aztán száz év múlva újra feudalizmus. Újfeudalizmus. Ahogyan Hankiss Elemér írta: az államszocialista rendszer valójában újfeudalizmus. Egy Másik Birodalomhoz tartozás. Kiváltságosak és alattvalók vertikális függőségébe tagolódás. Személyi függőség. Totális kiszolgáltatottság. Alkutyák és főkutyák. A protekció, mint az érdekérvényesítés egyetlen hatékony módja. A protekció: jogosulatlan előnyök nyújtása, illetve elfogadása, azaz korrupció. Ekkor vált a korrupció a társadalmat összetartó erővé. Aki kívül rekedt, az úgy járt. Menthetetlenül lesüllyedt, kívül rekedt.

Újfeudalizmus, államszocializmus, diktatúra. Szokás mostanság mentegetni, tagolni, hogy csak az 50-es években volt kemény, aztán már puha.

A diktatúra, az diktatúra. Egészen 1990-ig. Személyes kiszolgáltatottság, szabadsághiány, totális ellenőrzöttség. Persze aki csöndben beállt a sorba, aki önként igába hajtotta a fejét, annak fel sem tűnt, hogy milyen szorosan tartják a gyeplőt. De aki egy kicsit is megpróbált letérni a gyeplőtartók által kijelölt útról, az megtapasztalhatta a rendszer igazi természetét. Nem kellett sok hozzá. Elég volt verseket írni. Mondjuk a „fegyencformára nyírt fákról”, meg arról, hogy „leengedték a medencéből a vizet, még mi ugráshoz készülődtünk”. Az 1980-as évekről beszélek. Adott egy fiatal értelmiségi házaspár. Miskolcon élnek, az avasi lakótelepen, kétszoba összkomfort. Már van egy fiuk. A férj ügyész. Közben verseket is ír, nemcsak vádiratokat. Nyilvános vitán beszél a szegénységről, a magyarországiról. A feleség az egyetemen tanít szociológiát. Történetesen a marxizmus-leninizmus tanszékről. Mert akkoriban csak onnan lehet. Hankiss újfeudális elméletéről beszél hallgatóinak. Meg statisztikai adatok alapján arról, hogy a központi elosztási rendszer milyen egyenlőtlenségeket teremt. Hogy kétszsázszor annyi jut vissza a központosított nemzeti jövedelemből egy Leninvárosban élőre, mint egy falusira, és a miskolciak is 70-szer többet kapnak egy főre jutóan. Állami beruházásban épülő lakás, utak, víz- és szennyvíz vezeték, gáz, bölcsőde, óvoda, iskolai oktatás, orvosi ellátás.

Megfigyelés alá veszik őket. Felbontják leveleiket. Ügynököket állítanak rájuk Lehallgatják telefonjukat. Lehallgató készüléket helyeznek el a lakásukban. A nagyszobában. A kisebbik a gyerekszoba. A nagyszobában beszélgetnek vendégeikkel. Ott néznek tv-t, ott dolgoznak. És ez a szoba egyben a hálószobájuk is. Ott alszanak. Ott szeretkeznek. A lehallgatók hallgatják. Mindent hallanak. Aztán eldöntik: mi a számukra fontos, arról jelentést írnak.

Olvasgatom a rendszerváltás után a Férjem: Furmann Imre által kikért jelentéseket. Meg az általam kikért, rólam készítetteket. Gyomorforgató. Leveleink közül kiemelték az akasztott embert ábrázoló, „Így jártok ti is” feliratút, melyen aláírásként a Munkásőrség szerepelt. Feljegyezték, hogy egyik alkalommal Édesanyám vette fel a telefont, vele közölte valaki: mondja meg a vejének, hogy lógni fog. És feljegyzések arról, hogy mikor ketten voltunk otthon a férjemmel, miről beszéltünk. Mindent lehallgattak. Besúgóink mindenről jelentettek. Olyanok, akik ették a főztömet, itták az italunkat, egyikük velem dolgoztatta ki vizsgatételeit, mikor kicsit túlkorosan bejutott levelezőn egy főiskolára…

1989 márciusa 15-én már külön ünnepeltünk. A „hivatalosak”, meg az ellenzékiek. Sokan voltunk. Sokan legyőzték félelmeiket.

Megfigyelésünket még a Köztársaság kikiáltása (1989. október 23.) utáni is folytatták, tovább készültek rólunk a 3/3-as ügyiratok.

Aztán 1990-ben megtörtént a rendszerváltás. Polgári demokrácia. Nemzeti önrendelkezés. Megszűnhetnek feudális függőségeink. Érvényesülhetünk a magunk erejéből. Protekciózás, korrupció helyett összefoghatunk a társainkkal.

Szabadok lehetünk. Elgondolkodhatunk: mit jelent nekünk a szabadság? Megbeszélhetjük. Ha már úgyse mehetünk nagy ünnepi rendezvényekre, szóba hozhatjuk akár a családjainkban, barátaink körébe. Esetleg értelmezhetjük on-line a szabadság fogalmát. Van rá okunk, hogy annyi más helyett, vagy legalább mellett: eltűnődjünk az emberi élet lényegéről, s a szabadságról.